با توجه به حضور سالانه بیست و پنج میلیون نفر زائر داخلی و 2.5 میلیون زائر خارجی مشتاق به زیارت مرقد مطهر امام هشتم علیه السلام ، مشهد به قطب گردشگری- مذهبی و به عنوان دومین کلان شهر مذهبی جهان اسلام مطرح می باشد. و این نیازمند اطلاع رسانی به روز و لحظه به لحظه است.
به منظور ارج نهادن به زائرین گران قدر امام مهربانی ها تلفن ملی راهنمای زائر که از طریق خطوط تلفن که یکی از رایج ترین و در دسترس ترین ابزار ها نزد بشر است که مشابه این بستر در هیچ مرجع اطلاع رسانی در مشهد نمی باشد و اپراتور های این مجموعه ضمن پاسخ گویی به زبان فارسی، به دو زبان انگلیسی و عربی نیز مسلط و پاسخ گو هستند و همچنین آشنایی با اینترنت و دستیابی به پایگاه داده قوی جهت برطرف کردن کلیه نیاز های زائرین با اطلاع رسانی در زمینه های ؛ اسکان زائران، کمپ ها و اماکن اقامتی– اماکن فرهنگی ، تفریحی و گردشگری – بازار ها و مراکز خرید – حمل و نقل – اماکن مذهبی – رستوران ها و مراکز پذیرایی - آخرین وضعیت آب و هوایی جاده ها و شهر و برنامه ریزی سفر به فراخور رده سنی و تمایلات مخاطبین و زائرین می باشد.
امروز تلفن با توجه به سرعت بالا در برقراری ارتباط - دسترسی برای همه اقشار و سنین - هزینه کم بودن و ارتباط کلامی نقش موثری در ارائه خدمات به زائرین و گردشگران را دارا می باشد. این تلفن از اسفند 1391 به عنوان یک ابزار مفید و در دسترس در راستای اطلاع رسانی مخابراتی بخشی از نیاز گردشگران و زائران را در سطح شهری، استانی و ملی برطرف می نماید. با هدف پاسخ گویی به زائرین خارجی ، بدین منظور تلفن ملی در دهه فجر سال 1394 قابلیت پاسخگویی به دو زبان خارجی انگلیسی و عربی را هم زمان با زبان فارسی فراهم آورد. از مزایای تلفن ملی راهنمای زائر این است که این تلفن بدون نیاز به گرفتن پیش شماره در دسترس همگان قرار دارد.
این تلفن ضمن ارائه خدمات فوق الذکر و پیش بینی خدمات در سطح شهری به منظور افزایش پاسخ گویی ، خدمات زیر را نیز شروع نموده است .
تعریف ثبت نام خادمین افتخاری حریم رضوی (زائرین پیاده دهه آخر صفر) - هماهنگی جهت اعزام اتوبوس زیارت - هماهنگی جهت برگزاری تورهای گردشگری و تور دفاع مقدس - تعریف پروژه روز زائر 23 ذی القعده - تعریف فرایند در طرح نائب الزیاره - تعریف پروژه جهت مناسبت ها - تعریف برنامه هایی همچون مسابقات مانند برگزاری مسابقه زیارت امین الله