• صفحه اصلی سرویس
           
        ساعت بزرگ صحن آزادی
        تعداد بازدید : 42
        آدرس :
        تلفن :تلفن زائر 31208-051
        توضیحات :

        ساعت بزرگی که در برج بالای ایوان جنوبی صحن آزادی نصب شده و مشرف به رواق امام خمینی(قدس سره) است، اولین و قدیمی ترین ساعت آستانه مقدسه است. این ساعت ساخت منچستر انگلستان را امین الملک، صدراعظم ایران در زمان ناصرالدین شاه قاجار تقدیم آستانه کرد. تاریخ موجود در پیاله زنگ ساعت، سال 1893 میلادی را نشان می دهد که مربوط به بیش از 110 سال قبل است. این ساعت، ابتدا در برج بالای ایوان غربی صحن انقلاب (صحن کهنه) قرار داشت و حدود 45 سال قبل، از آن جا به بالای ایوان جنوبی صحن آزادی (صحن نو) انتقال یافت. ظاهرًا علت انتقال ساعت به این مکان، نشست پایه های سر در ایوان صحن انقلاب، به واسطه سنگینی ساعت، لنگر و پیاله های آن بوده که پس از ترمیم و استحکام شکست آن، ساختمانی از بتون در بالای ایوان ساخته شد و با کاشی معرق تزئین یافت.
        سپس ساعت فعلی را که مرحوم عبدالحسین معاون از هامبورگ آلمان خریداری کرده بود، به جای آن نصب کردند. این ساعت قدیمی سال ها به وسیله هندل دستی بزرگی کوک می شد. پس از مدتی با ورود برق به مشهد، برقی شد و در حال حاضر به وسیله الکتروموتور کار می کند. به این طریق که موتور ساعت، سیم بکسلی به طول 15 متر را در هر 24 ساعت یک بار کوک می کند و چنانچه با خاموشی بر برق مواجه شود، کوک آن تا مدت 24 ساعت باقی خواهد ماند.
         

        سایر :
        ساعت بزرگ صحن انقلاب
        تعداد بازدید : 63
        آدرس :
        تلفن :تلفن زائر 31208-051
        توضیحات :

        این ساعت که به ساعت معاون معروف است، در سر در ایوان غربی صحن انقلاب، به جای ساعت بزرگ و قدیمی صحن آزادی نصب شده و به نسبت وزن کمتری دارد. بر اساس شواهد موجود، مرحوم عبدالحسن معاون، ساعت قدیمی را در تاریخ 1333/11/22 (بیش از 50 سال قبل) از هامبورگ آلمان خریداری کرد و به مشهد آورد. در روز 1333/12/8 طی تشریفاتی، لوازم و وسایل آن را باز و به اطاق سر در صحن کهنه انتقال داد. این ساعت قدیمی در فروردین ماه سال 1334 به وسیله محمد حسین صالحی، ساعت ساز آستانه، در محل کنونی نصب شد. تاریخ مکتوب بر بدنه ساعت، سال 1954 میلادی را نشان می دهد. این ساعت به صورت سه سیستم مجزا طراحی شده است: دستگاه کوک ساعت، دستگاه زنگ ربع زن و دستگاه زنگ ساعت زن با آهنگی دیگر که به وسیله سیم بکسل کوک می شود. ساعت با الکتروموتور به صورت خودکار روزی دو بار کوک می شود. طول سیم بکسل های کوک ساعت 140 متر است و در زمان خاموشی برق تا 24 ساعت به طور خودکار کوک دارد. سیستم کوک ساعت به گونه ای است که در هنگام خاموشی ممتد، می توان آن را به وسیله هندل دستی کوک کرد.

        سایر :
        مناره ها
        تعداد بازدید : 119
        آدرس :
        تلفن :تلفن زائر 31208-051
        توضیحات :

        مناره یا منار در لغت یعنی جای نور و روشنایی و در اصطلاح، بنایی است بلند که از قدیم بر فراز ایوان اصلی مسجدها، زیارتگاه ها و مدارس دینی می ساختند و از آن برای پرتو افکنی و اذان گویی استفاده می کردند. علاوه بر این، مناره یا گلدسته، نمادی از مهم ترین عناصر معماری است که جایگاه ویژه ای در فرهنگ معماری اسلامی و آداب و سنن اجتماعی ایران دارد. بنابراین، پیش از آن که مناره در کنار مسجدها برای اذان گویی ایجاد شود، به عنوان برج های راهنمایی بوده که مسافران را هدایت می کرده و در مواردی میل نشان راهنما به حساب می آمده است. اکنون با احتساب دو مناره رفیع مسجد گوهرشاد، دوازده مناره در بناهای حوزه حرم حضرت امام رضا(ع) وجود دارد. در مجموعه ی قدیمی آستان قدس رضوی، دو مناره با اختلاف قدمت وجود دارد؛ یکی در جنوب صحن انقلاب، نزدیک گنبد طلا و دیگری مقابل و به قرینه آن، در شمال صحن و بالای ایوان عباسی. این دو مناره هر دو با روکش طلا تزئین شده اند و مناره نزدیک گنبد که به صورت منفرد ساخته شده، از سابقه تاریخی و قدمت بیشتری برخوردار است. بلندی مناره کنار گنبد، از سطح صحن انقلاب تا انتها 40/5 متر و محیط آن حدود 13 متر است. ابتدای قسمت پایین گلدسته از سطح بام ایوان آجرچینی شده و بالای آن باکاشی تزئین یافته است. از بالای کاشی تا انتهای گلدسته با خشت های مطلا از نوع خشت های مطلای گنبد پوشیده شده است. زیر مناره، کتیب های به خط ثلث برجسته حاوی صلوات بر پیامبر اکرم(ص) و امام معصوم(ع) وجود دارد که در آخر آن نوشته شده: کتبه بها ءالدین محمدالخادم 1142 هجری. بعد از آن آیه شریفه: ان الله یمسک السموات و الارض آن تزولا دیده می شود. آیه شریفه انا فتحنا لک فتحاً مبیناً نیز به خط بنایی درشت، زیر کاش یکاری ساقه مناره نوشته شده است.
        دومین مناره، روی ایوان عباسی در شمال صحن انقلاب است که از آثار عهد نادری به شمار می رود. در کتیبه این گلدسته نیز صلوات بر معصومان(ع) بر خشت های زراندود به خط ثلث نوشته شده و در آخر آن عبارت فی ذیقعده الحرام سنه 1145 و زیر آن به خط نستعلیق عبارت عالی جناب سلاله السادات العظام امیر سید احمد الحسینی سرکشیک و کلب عتبه علیه روضه ی رضویه محمد جعفر خادم فی شهر رمضان المبارک 1146 دیده می شود.
         

        سایر :
        سقاخانه اسماعیل طلایی
        تعداد بازدید : 77
        آدرس :
        تلفن :تلفن زائر 31208-051
        توضیحات :

        این بنای زرین در میان صحن انقلاب قرار دارد. بنا به متون قدیم، بین سال های 1144 تا 1145 ق به دستور نادرشاه افشار سنگابی را یکپارچه از سنگ مرمر با ظرفیت سه کر، از هرات به مشهد آوردند و شخصی به نام استاد اسماعیل طلاکار بر فراز سنگاب پوششی هشت ضعلی و سقفی گنبدی شکل بنا نهاد و آن را طلاکاری کرد. سقف گنبدی شکل سقاخانه بر روی پایه هایی از سنگ مرمر کنده کاری شده و کاشی قرار دارد و سطح آن از بالای کاشی پایه ها با خشت های مطلا و پیرامون آن با اسما ءالله تزیین شده است.

        سایر :
        گنبد طلا و گلدسته ها
        تعداد بازدید : 61
        آدرس :
        تلفن :تلفن زائر 31208-051
        توضیحات :

        مشخص ترین نماد و نشانه مضجع شریف رضوی، گنبدی زراندود است که از دور دست ها قابل رویت بوده و آرزوی زیارت آستان منورش را در یادها زنده می کند. گفته شده است که نخستین گنبد به دستور سلطان سنجر سلجوقی و به اهتمام وزیرش شرف الدین قمی برفراز مضجع حضرت بنیان گردید. در عهد صفویه ابتدا شاه طهماست (930-984 ق) گنبد را مطلا کرد و سپس شاه عباس اول (996-1038 ق) ساقه گنبد را با خشت های طلا پوشاند. از دیگر عناصر معماری حرم مطهر حضرت رضا(ع) مجموعه مناره ها و یا گلدسته های آن است.
        نحوه محاسبه معماری گنبد طلا و دو گلدسته قدیمی به لحاظ تقارن دید، به ویژه از خیابان های اصلی به سوی حرم مطهر به نحوی است که از هر سو گنبد طلا بین دو مناره مزبور دیده می شود.
         

        سایر :
        نقارخانه
        تعداد بازدید : 63
        آدرس :
        تلفن :تلفن زائر 31208-051
        توضیحات :

        از جمله اماکن مهم و تاریخی حرم مطهر نقاره خانه است که اکنون بر روی ایوان شرقی صحن انقلاب قرار دارد. بنا بر شواهد تاریخی نقاره زنی در آستان قدس رضوی از دوره غزنویان مرسوم گردیده و در قرون پس از آن ادامه یافته است. بنا به رسم قدیم در طول سال به استثنای محرم و صفر، در هر شبانه روز دو نوبت دقایقی قبل از طلوع و غروب آفتاب و ولادت ائمه اطهار(ع) به استثنای شهادت ها، نقاره با طنین خاصی نواخته می شود.

        سایر :
        تزئینات کتیبه ها
        تعداد بازدید : 63
        آدرس :
        تلفن :تلفن زائر 31208-051
        توضیحات :

        بالای معرق کاری ازاره حرم، حاشیه کوچکی به عرض حدود 15 سانتیمتر وجود دارد که با نقش های بدیع و بسیار زیبا به خط طلایی رنگ، آیات و سوره هایی از قرآن، مانند سوره مبارکه واقعه و احادیثی از معصومان تزئین شده که علاوه بر ارزش هنری به ارزش معنوی آن نیز می افزاید.
        علاوه بر این حاشیه، کتیب های دیگر به عرض حدود 50 سانتیمتر از کاشی چینی مانند وجود دارد که با خطوط برجسته و خط ثلث حلبی، آیات سوره های فتح، هل اتی و نور بر آن مکتوب شده و ادامه سوره از حرم مطهر به مسجد بالاسر رسیده، پس از یک دور کامل از دیوار مسجد خارج و دوباره به دیوار جنوبی حرم وارد می شود و در کنار در ورودی حرم مطهر به پایان رسیده است. در بالای این حاشیه، کتیبه ای از سنگ مرمر اعلا که بسیار هنرمندانه کنده کاری شده، با عرض حدود 40 سانتیمتر دیده می شود که قصیده ای از مرحوم دبیر الملک و اشعاری از مرحوم دکتر قاسم رسا به خط نستعلیق بر آن حک شده است.
         

        سایر :
        آیینه کاری ها
        تعداد بازدید : 283
        آدرس :
        تلفن :تلفن زائر 31208-051
        توضیحات :

        سطح تمامی دیوارهای حرم از بالای ازاره تا بالای طاق و صفه ها با کاشی های رنگارنگ معرق کاری شده و سقف حرم با طرز بسیار زیبایی مقرنس آینه شده که به آینه کاری سقف حرم به اصطلاح قطار آینه می گویند. در ابتدای آینه کاری سقف، کتیبه تاریخی و ارزشمند آینه با عرض حدود 80 سانتیمتر وجود دارد که سوره مبارکه جمعه را با خط ثلث حلبی و خط علیرضا عباسی خطاط معروف عهد صفویه، به صورت گچ بری در بردارد. در عهد قاجاریه و هنگام آینه کاری حرم، روی خطوط این کتیبه نیز آینه کاری شد. بانی آینه کاری حرم مطهر، مرحوم میرزا صادق قائم مقام نوری بود که در دوره قاجاریه و تولیت عضدالملک به سال 1275 ه.ق، تزئینات آینه کاری را در حرم مطهر امام رضا(ع) انجام داده است.

        سایر :
        ازاره ها
        تعداد بازدید : 160
        آدرس :
        تلفن :تلفن زائر 31208-051
        توضیحات :

        ازاره حرم مطهر که آن را همچون حاشی های رنگین بر دامن بنا دوخته اند، از حدود دو متر بالاتر از کف حرم شروع می شود و از چند قسمت تشکیل شده است. ابتدا حاشیه ای کوتاه از سنگ مرمر سفید، به عرض حدود بیست سانتیمتر و بالای آن معرق کاری به ارتفاع 92 سانتیمتر از کاشی های قدیمی ممتاز و نفیس سنجری است. این کاشی های الوان و بسیار ظریف، به ابعاد هنری منظم و اشکالی شش و هشت گوش، بزرگ و کوچک و کوکبی شکل، چند ضلعی و گاه مربع است. کاشی های ازاره بیشتر با خطوط رقاع، ثلث و اسلیمی برجسته تزئین شده اند. علاوه بر این، بر روی بیشتر آن ها ایات و احادیث و کلمات قصار و امثال و اشعاری نیز به خط نسخ قرن ششم و هفتم دیده می شود. نوع کاشی ها بسیار ظریف و دارای رنگ های فیروز های، قهو های، لاجوردی، تغاری و سفید است. از تاریخ های مکتوب بر کاشی های ازاره حرم مطهر معلوم می شود که حرم یک نوبت در اوایل قرن ششم هجری (512) و بار دیگر در اوایل قرن هفتم هجری (612) با کاشی های نفیس و ممتاز سنجری تزئین شده است. اکنون حدود 800 تا 900 سال از عمر کاشی های ازاره حرم می گذرد. این کاشی های ممتاز و نیز کتیبه اطراف جبهه خارجی در پیش روی مبارک، در رواق دارالحفاظ از شاهکارهای بی نظیر و از قدیمی ترین کاشی های عهد اسلام است.

        سایر :
        ضریح مطهر
        تعداد بازدید : 51
        آدرس :
        تلفن :تلفن زائر 31208-051
        توضیحات :

        پس از گزارش ابن بطوطه در حدود سال 730 ق از اولین ضریح چوبی فلزی بر روی مضجع شریف حضرت رضا(ع)، دومین ضریح متعلق به سال 957 ق در عصر صفویه بوده است. در سده های پس از آن نیز ضریح هایی در سال های 1160 و 1238 قمری و 1338 شمسی جایگزین آن گردید. ساخت ضریح فعلی در سال 1372 ش به امر تولیت آستان قدس رضوی و با طرحی از استاد فرشچیان آغاز شد. ساختار این اثر با ترکیبی از آهن، فولاد، چوب گردو، پوشش طلا و نقره و آراستگی های منحصر به فرد در نهایت استحکام به وزن 12 تن و ابعاد 3/73 و 4/78 با بلندی چهار متر در مدت هفت سال پایان یافت.

        سایر :
        آدرس :
        تلفن :تلفن زائر 31208-051
        توضیحات :

        در میان آثار کهن معماری، معماری آرامگاه ها و آستانه ها به لحاظ وجوه مختلف تزئینی از ویژگی های چشم گیری برخوردار است. این بناها یک کانون و هسته مرکزی دارند که همان بقعه یا حرم بوده و مرقد امام یا امامزاده ها در آن جای دارد. روضه منوره امام هشتم(ع) بیش از دوازده قرن قدمت دارد و طی این سال ها، واحدهایی با سبک و شیوه معماری و تزئینی مختلف به هسته مرکزی یعنی حرم افزوده شده است. به طور کلی، آثار هنری و تزئینات موجود در حرم مطهر به سه بخش ازاره و معرق کاری دیوار بالای ازاره، آینه کاری و مقرنس در حرم مطهر و کتیبه های حرم تقسیم بندی می شوند.

        سایر :
        آدرس :
        تلفن :تلفن زائر 31208-051
        توضیحات :

        بدون تردید حرم مطهر رضوی به عنوان یکی از شش مجموعه معماری آرامگاهی ایران، با ارزش جهانی، نظیر یک دایره المعارف هنر اسلامی تجربیات اساتید معماری سبک های مختلف ساختمانی را در بر دارد که در حقیقت در هر دوره تاریخی به رغم تحولات سیاسی، تغییرات و تکامل بنیادی و فضایی در کالبد آن به وجود آمده است.
        پس از آن که پیکر مطهر حضرت رضا(ع) در کاخ حمیدبن قحطبه طائی در اراضی سناباد به خاک سپرده شد، این مکان مورد توجه مسلمین قرار گرفت. آنچه امروزه این جایگاه معنوی را مزین نموده، فضاهای معماری، رواق ها، صحن های متبرکه و تأسیسات عام المنفعه علمی فرهنگی است که از دوران سامانیان تا عصر حاضر در آن ایجاد شده و به شکوهش افزوده است. در این میان جغرافیانویسان و مورخان بسیاری از قرون مختلف اسلامی ابنیه آن را ستوده اند.
        حرم مطهر امام هشتم(ع) به لحاظ معماری و تزیینات یکی از جامع ترین و باشکوه ترین ابنیه جهان اسلام به شمار می رود که علاوه بر وجهه معنوی آراسته به بیشترین شیوه های هنری، از جمله انواع کاشی کاری، گچ بری، اقلام سته خط در خوشنویسی، آیینه کاری، معرق چوب، منبت، حجاری، خاتم و ... است که سلسله وار فضاها، طرح ها و رنگ ها را به نقطه کانون آن یعنی بقعه مطهر یا مضجع شریف آن امام همام پیوند می دهد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با احداث و الحاق فضاهای فرهنگی مذهبی و رفاهی به این مجموعه، آستان متبرکه و بارگاه مطهر رضوی توسعه و گسترش چشمگیری داشته است.
         

        سایر :
        آدرس :
        تلفن :تلفن زائر 31208-051
        توضیحات :

        برای مشرف شدن به حرم امام رضا (ع) نکات و موارد متعددی در روایات ذکر شده است و بزرگان دین هم هر کدام نکات خاص و ویژه ای را عمل می نموده اند که در این جا به بخشی از آن ها اشاره می شود. آنچه مسلم است این که زائر بر اساس توان نسبت به انجام این اعمال اقدام می نماید.

        • اولین نکته ای که این جا لازم است به آن اشاره شود، این است که موقعی که کسالت دارید یا خسته هستید و یا در حال و هوای دعا نیستید به زیارت نروید. اول خودتان را آماده کنید، بعد مشرف شوید.
        • با رعایت نکته فوق، با آرامش، بدون توجه به اطراف و یا صحبت های غیرضروری با اطرافیان، با توجه کامل قلب به حضرت رضا(ع) به طرف حرم حرکت کنید.
        • گفتن ذکر (استغفر الله ذوالجلال و الاکرام من جمیع الذنوب و الاثام) در بین راه، یعنی از محل اقامت تا ورودی صحن مطهر.
        • وقتی می خواهید پایتان را داخل صحن بگذارید، چون فضا عوض می شود ذکر هم عوض می شود. در صحن آرام آرام به طرف حرم حرکت کنید و ذکر شریف (لا اله الا الله) را تکرار کنید تا آن که به روضه مقدسه برسید.
        • با احترام در ورودی روضه مقدسه بایستید. وقتی اذن دخول را خواندید و رقت قلبی به شما دست داد اشکتان جاری شد و یا حالتان تغییر کرد، بدانید که این علامت رخصت و اجازه ورود به روضه است.
        • سجده کردن حرام است، ولی عتبه بوسی مستحب موکد است.
        • هنگام رویت ضریح مطهر و قدم برداشتن در روضه منوره بهتر است ذکر شریف (الله اکبر) را بگویی، البته با رعایت احترام و ادب.
        • اگر مزاحمتی برای زائران حضرت به وجود نمی آید تا حد امکان به ضریح نزدیک شوید و زیارت های وارده را بخوانید. اگر امکانش نیست، اصرار نداشته باشید، چرا که آزار نرساندن به زائران حضرت، واجب تر است.
        • بهتر است زیارت حضرت رضا(ع) و دعاها را از روی مفاتیح یا کتب معتبر موجود در حرم بخوانید.
        • اگر ناراحتی و مشکلی ندارید، ایستاده و با صدای آرام زیارت را بخوانید تا موجب سلب حضور قلب از دیگران نشوید. به خاطر رعایت ادب و احترام در محضر حضرت، از دعوت دیگران به فرستادن صلوات با صدای بلند خودداری کنید.
        • پس از خواندن زیارت، در صورت امکان به بالای سر حضرت بروید و به نیابت از حضرت ولی عصر(عج) نماز زیارت را بخوانید.
        • اگر فرصت دارید دو رکعت نماز زیارت بخوانید که در رکعت اول بعد از حمد سوره یس و در رکعت دوم سوره الرحمن خوانده می شود و یا دو رکعت نماز مانند نماز صبح بخوانید با نیت نماز زیارت.
        سایر :
        آدرس :
        تلفن :تلفن زائر 31208-051
        توضیحات :

        بی تردید برای هر کار و شأنی، ادب و آیینی است که با رعایت آن ارزش آن کار بیشتر و میزان تأثیر و ماندگاری آن افزو نتر خواهد شد. از سوی دیگر زیبایی هر عملی در گروی حفظ ادب آن است. این ملاک و قاعده هم در امور معنوی و فراطبیعی صدق می کند و هم در امور مادی و طبیعی، البته ضرورت آن در امور معنوی بیشتر احساس می شود، از این رو برای حقایق دینی ضمن تفسیر آن اسرار و حکمی ذکر می کنند و آداب و آیینی بر می شمارند.
        زیارت نوعی هجرت است و زائر در واقع مهاجر به سوی خدا و رسول اوست. کسی که قصد زیارت و حرکت به سوی امام داشته، قلب و عمل و عقل خود را متوجه حریم و ساحت احکام می کند به یک نوع هجرت پرداخته و خود را برای یک محیط و دامنه دیگر آماده می کند. از این رو باید کاملاً از محیط و اطراف خود جدا و کنده شده و با قصد و آهنگ هجرت سفر را آغاز کند که این خود از آداب زیارت است.
        ماهیت سفرهای زیارتی با سفرهای دیگر متفاوت است و اساساً بزرگان دینی ما کتاب آداب سفر را در کنار کتاب آداب زیارت تنظیم کرده اند تا به این امر التفات دهند که خصایص و ویژگی های سفرهای زیارتی با جریان زیارت سازگار است و اگر زائر بخواهد در زیارت خود موفق باشد، باید سفر زیارتی خود را تصحیح و نیت خود را اصلاح کند، لذا زائر باید اجمالاً با آداب سفر زیارتی خویش آشنا باشد. سفرهای زیارتی گرچه با سفرهای دیگر از نظر شکل و صورت ظاهری یکسان است، ولی از نظر سیرت و معنا متفاوت است. آداب زیارت همه بیانگر این است که سفر زیارتی از آن جهت که مقدم های برای وصول به جایگاه منیع و مقام رفیع قرب الهی است باید با تمهیدات و آمادگی خاصی همراه باشد، به گونه ای که اگر این ارادت و ساز و برگ ها فراهم نباشد چه بسا بهره کافی و لازم از سفر برده نشده جز سختی سفر و باختن مال چیزی در پی نداشته باشد. رعایت ادب حضور و توجه به آیین زیارت برای شکسته دلان و قاصدان حقیقی این امکان را فراهم می کند تا حضور را به صورت جدی درک کنند و مدارا بشنوند و پیام هدایت را به جان بسپارند، آن گاه حرکت معنوی خود را آغاز کنند و یا به انجام نهایی برسانند.

        سایر :
        آداب زیارت حضرت رضا (ع)
        تعداد بازدید : 71
        آدرس :
        تلفن :تلفن زائر 31208-051
        توضیحات :

        زیارت در لغت عبارتست از تمایل و میل کردن به سمت ذاتی مبارک و روحانی، خواه از نزدیک باشد و خواه از دور، چه با گرایش قلبی و چه با قصد و نیتی دیگر و در اصطلاح دینی تمایلی است که افزون بر میل و حرکت حسی، گرایش قلبی نیز نسبت به زیارت شونده یافته باشد. بنابراین اکرام و تعلیم قلبی باید با انس روحی و فکری همراه باشد و این معنا در مرتبه بالاتر توجه روحی، قلبی و اخلاقی و عملی نسبت به زیارت شونده است.
        امام باقر(ع) در خصوص زیارت می فرمایند: هر کس مزار آل محمد(ص) را زیارت کند و با این کار بخواهد نسبت به پیامبر اکرم(ص) صله رحم به جای آورد گناهانش پاک می شود مانند روزی که از ماد رزاده شده است.
        به راستی دلیل این همه توصیه و تاکید ائمه اطهار(ع) و علما بر زیارت چیست؟
        مهمترین دلیلی که ائمه، مسلمانان را تشویق به زیارت کرده اند آثار زیارت است که در این باب وصیت حضرت رسول اکرم(ص) به ابوذر خواندنی است: ای ابوذر به تو وصیتی می کنم، این وصیت را نگه دار شاید خدا تو را به دلیل رعایت این وصیت بهره مند گرداند؛ به زیارت قبور برو تا آخرت را به یاد تو آورد. و یا در جایی دیگر می فرمایند: وقتی به زیارت قبری می روی سلام کن تا درس عبرت تو شود.
        افزون بر این، زیارت مایه مودت و دوستی است که نسبت به مومنان اجری عظیم و ثوابی کثیر دارد. از دیگر آثار زیارت می توان ارزیابی و خودسازی را بر شمرد. هدف غائی همه عبادات تزکیه نفس است و آماده کردن روح برای معرفت کردگار و اولیائش که البته با زیارت روح از گستره محبس تن بودن خویش رها و در عرصه ملکوت عروج می گیرد. اولیای الهی که در دنیا مایه برکت و خیر بودند و مردم با زیارت آن ها و ملاقات حضوری در زمان حیاتشان از دامنه بیکران فیوضاتشان بهره ها می بردند، بعد از وفاتشان نیز نه تنها این خیررسانی قطع نمی شود بلکه به دلیل این که به مرحله بالاتری از کمال می رسند و قدرت و قوت می یابند، قلمروی این فیوضات گسترده تر می شود.

        سایر :
         
تلفن :(31291236) - (31208)051
فاکس :051-31291267
رایانامه :info-visit@mashhad.ir
آدرس :میدان شهدا - تالار شهر-مدیریت گردشگری و امور زائرین
پیامک :10001000096308
دسترسی سریع
لینک های مرتبط